Удружење родитеља деце са аутизмом „Бази Мили“ успешно је завршило пројекат „Педагошки асистент за децу са сметњама у развоју – обавезно занимање у инклузивној школи“, којим је указало на хитну потребу за унапређењем образовне подршке у инклузивним школама у Србији. Пројекат је подржан у оквиру Програма доделе донација за акционе пројекте у области права детета. Овај вид подршке спроводи се у оквиру трогодишњег пројекта Ужичког центра за права детета „Права детета су људска права“ уз подршку Европске уније.
Иако је инклузивно образовање у Србији законски уведено још 2010. године, које омогућава деци са сметњама у развоју да похађају редовне школе, у пракси и даље недостају кључни елементи подршке. Према подацима Удружења, у редовним школама не постоје стално запослени педагошки асистенти за рад са децом са сметњама у развоју. Ова улога је неопходна како би се деци обезбедила потребна подршка током школовања, а наставницима олакшао рад у инклузивном окружењу.
Један светли пример представља ОШ „Миле Дубљевић“ у Лајковцу, која је, захваљујући заједничкој иницијативи родитеља и управе школе, постала једина школа у Србији са запосленим дефектологом-олигофренологом на позицији педагошког асистента. „Резултати су већ видљиви – атмосфера у колективу и међу децом значајно је унапређена,“ истиче директорка школе Биљана Жујовић.
Према истраживању спроведеном у оквиру пројекта, 100% наставника у редовним школама сматра да је ангажовање педагошких асистената кључно за успех инклузивног образовања. Стручњаци, попут педагошкиње мр Данијеле Вуковић, упозоравају да недостатак подршке повећава ризик од дискриминације и сегрегације деце са сметњама у развоју.
Пројекат је обухватио бројне активности, укључујући истраживање, фокус групе, индивидуалне разговоре са родитељима и израду едукативне брошуре са препорукама за унапређење система инклузивног образовања. Брошура, доступна у ПДФ формату и штампаном издању, садржи кључне налазе истраживања и предлоге за измене Правилника о критеријумима за финансирање основних школа, како би занимање педагошког асистента коначно било уврштено у званичан каталог занимања.
„Ово је само почетак борбе за инклузивно образовање у којем ће свако дете имати прилику за развој и образовање у складу са својим потребама,“ закључује Милица Николић, оснивачица удружења „Бази Мили“ и мајка дечака са аутизмом.