У оквиру пројекта „Права детета су људска права“ који подржава Европска унија, Ужички центар за права детета организовао је две онлајн обуке „Инклузивно образовање – право сваког детета на квалитетно образовање“ 3. и 4. новембра 2025.
Обука је окупила представнике организација цивилног друштва, стручњаке из образовног, социјалног и здравственог сектора, као и родитеље деце из осетљивих група. Циљ обуке био је да се унапреде знања и капацитети учесника за ефикасно спровођење инклузивног образовања и подршку деци којој је потребна додатна образовна подршка. Посебан акценат стављен је на измене у раду интерресорних комисија и улогу ресурсних центара, који представљају кључне механизме у систему подршке деци са сметњама у развоју, њиховим породицама, наставницима и вршњацима.
Током обуке разматрани су основни концепти и вредности инклузивног образовања – једнак приступ, недискриминација и уважавање различитости. Истакнуто је да инклузивно образовање није само питање приступа школовању, већ процес који захтева промену школског система, наставне праксе и друштвених ставова, како би свако дете имало могућност да развија своје потенцијале.


Говорило се о преласку са медицинског на социјални модел инвалидитета, који мења фокус са појединца на систем и окружење. Уместо приступа који „поправља дете“, социјални модел тежи уклањању препрека у заједници и образовном систему, чиме се обезбеђује равноправно учешће све деце.
Посебна пажња посвећена је асистивној технологији – средствима и алатима који омогућавају деци са сметњама у развоју да лакше комуницирају, уче и буду укључена у образовни процес. Кроз конкретне примере приказано је како се асистивна технологија повезује са универзалним дизајном у учењу, приступом који омогућава да наставни материјали и методе буду приступачни свим ученицима. Такође, представљени су и Монтесори материјали као примери нискотехнолошких решења која се лако израђују и користе у школском и породичном окружењу, подстичући самосталност, концентрацију и развој детета кроз игру и искуство.


Наглашено је да инклузивно образовање не може постојати без континуиране сарадње образовног система, социјалне заштите и родитеља, уз снажну подршку ресурсних центара, чија је основна идеја да додатна подршка буде „тамо где је дете“.
Учесници су оценили да им је обука пружила драгоцена знања и алате који ће допринети унапређењу инклузивне праксе у њиховим организацијама и заједницама.
Ужички центар за права детета ће и у наредном периоду наставити циклус оваквих обука са циљем јачања капацитета стручњака и организација цивилног друштва за заштиту и унапређење права детета. Следеће обуке у оквиру пројекта биће посвећене партиципацији деце и њиховом гласу у процесима одлучивања на локалном нивоу и заштити деце од онлајн насиља.



