Ова чек листа има за циљ да Вам помогне да размислите и договорите се са члановима породице (сви који живе заједно) како и када ћете користити медије и дигиталну технологију у вашој породици. Помоћи ће вам да јасно поставите границе, разговарате о коришћењу дигиталне технологије и договорите се о правилима са децом и осталим укућанима у вези са употребом уређаја који имају екран.
Договорена правила важе за све чланове породице који живе заједно – децу, баке, деке… и Вас!
ГДЕ И КАДА НЕ КОРИСТИМО УРЕЂАЈЕ СА ЕКРАНОМ Родитељи јасно исказују своја очекивања и постављају границе | У квадратић уписати тачно или нетачно |
Соба у којој се спава | |
Кухиња или трпезарија | |
СИТУАЦИЈЕ У КОЈИМА НЕ КОРИСТИМО УРЕЂАЈЕ КОЈИ ИМАЈУ ЕКРАН Родитељи јасно исказују своја очекивања и постављају границе | |
Док се возимо колима, осим ако се ради о неком дугом путовању. | |
За време породичних окупљања и других ситуација када су чланови породице заједно, нпр. разне прославе, пут до вртића или школе. | |
За време ручка и вечере. | |
Један сат пре спавања. | |
Када је дете у колицима или дубку. | |
Када се прелази улица. | |
Када се ради домаћи задатак или други задатак за школу. | |
У школи (и дете и одрасли). | |
ЗАБАВА И ЗАЈЕДНИЧКО ВРЕМЕ Поставите границе и искажите јасна очекивања | |
НЕ играј видео-игрице ако је то у супротности са породичним правилима, било код наше куће или код неког другог. | |
НЕ преузимај апликације, филмове, игрице без дозволе родитеља или питања да ли је то одговарајуће за твоје године. | |
НЕ посећујте интернет сајтове или видео-сајтове без одобрења. | |
Користи апликације или игрице у којима можеш нешто да направиш. | |
Ограничите гледање емисије са брзим променама слика или апликације са пуно звона и звиждука. | |
Користи видео-чет са рођацима и пријатељима. | |
Користи апликације за учење. | |
Бирај апликације које су креативне, образовне, промовишу здравље и бригу о другима (показати детету из којих категорија може да бира апликације). | |
Гледај емисије које одговарају твом узрасту и у којима можеш нешто да сазнаш. | |
Играј игрице, гледај емисије и друге садржаје у друштву са одраслима, разговарајте о њима. | |
РАВНОТЕЖА ИЗМЕЂУ ВРЕМЕНА НА ИНТЕРЕНТУ И БЕЗ ЊЕГА Ако је дете млађег узраста, договорите се са њим да смањите време на интернету како бисте заједно могли да: | |
Тражите књиге, идете у библиотеку. | |
Играте се напољу. | |
Играте се прерушавања и измишљања. | |
Играте се са пријатељима. | |
Играте се коцкама и пазлама. | |
Проводите време заједно. | |
Нешто друго што је детету интересантно и забавно. | |
Ако је дете старијег узраста, договорите са дететом да смањите време на интернету како бисте заједно, или оно само, могли да се бавите: | |
Читањем. | |
Дружењем са пријатељима. | |
Хобијима. | |
Игром напољу. | |
Игром разних игара на табли са другарима или Вама (нпр. „Човече, не љути се“, „Монопол“). | |
Прављењем нечега према избору и интересовањима. | |
Тимским спортом у оквиру неког клуба или да постане део фолклорне групе. | |
Нешто друго, према интересовањима детета. | |
ПРИСТОЈНО ПОНАШАЊЕ Поставите границе и искажите јасна очекивања | |
Док са неким разговарамо или током оброка, паметни телефон одложимо. Не гледамо у телефон, нити шаљемо поруке. | |
Ако хитно морамо да се јавимо, прво кажемо: „Извините“ саговорнику или особама са којима смо, па се онда јавимо. | |
Не стављамо телефон на сто током оброка. | |
ИНТЕРНЕТ ГРАЂАНИ Учите дете да треба да заштити себе и друге од непристојног и насилног понашања путем интернета и да треба да: | |
Каже родитељима или неком другом одраслом коме верује када добија поруке или фотографије због којих се осећа нелагодно. | |
Никад не прослеђује нечију поруку или фотографију без сагласности те особе. | |
Се понаша пристојно и никога намерно не повређује на интернету. | |
Каже родитељима или неком другом одраслом коме верује ако дете или неки његови/њени вршњаци, добијају поруке или фотографије које су са намером да малтретирају, понизе, у којима се прети или се према детету лоше поступа преко интернета. | |
БЕЗБЕДНО ПОНАШАЊЕ Поставите границе и искажите јасна очекивања | |
НЕ давати личне информације преко интернета. | |
НЕ делити своје фотографије путем интернета. | |
НЕ прихватати захтев за пријатељство, не четовати или играти интернет игрице са неким без дозволе родитеља. | |
Заједно са дететом прегледати подешавање приватности на свим сајтовима које користи дете. | |
У саобраћају не користити телефон, а дете учите да, док прелази улицу, гледа десно и лево и не користи телефон. | |
Преузето и модификовано, ИЗВОР.
Размотрите заједно са децом…
Интересујте се и разговарајте у присуству деце или директно са њима о следећим питањима:
- Шта су и како чувамо наше личне податке када користимо интернет?
- Какве фотографије постављамо о себи и другима и зашто је то важно? Када, ко и како може да поставља фотографије и видео-снимке на интернет?
- Да ли они који користе имејл:
Имају јаке лозинке, на пример, велика слова, симболи, 10 знакова, итд?
Да ли нам треба породична адреса е-поште?
Да ли треба отварати линкове људи које не знамо?
Да ли сви имамо корисничка имена која не откривају наше пуно име?
- О чему све водимо рачуна када преузимамо датотеке, игре или апликације?
- Какве веб-странице су у реду за употребу, а какве треба избегавати и зашто?
- Да ли и када користимо гласовне контроле или претраживања?
- Зашто је нека онлајн игрица или апликација добра (разговор о коментарима и оценама које су добиле од корисника)?
- Комуникацији и игрању онлајн игрица са људима које не познајемо?
- Онлајн пријатељима и да ли можемо да им верујемо?
- Како се понаша добар друг/другарица на интернету?
- Са ким ћемо разговарати ако се осећамо непријатно због нечега што смо видели или чули на интернету, паметном телефону или уређају за играње?
- Шта треба да се уради ако неко прими узнемирујући или насилну поруку?