Права детета су људска права

Tema:

Породична правила

Тема:

Породична правила

Ова чек листа има за циљ да Вам помогне да размислите и договорите се са члановима породице (сви који живе заједно) како и када ћете користити медије и дигиталну технологију у вашој породици. Помоћи ће вам да јасно поставите границе, разговарате о коришћењу дигиталне технологије и договорите се о правилима са децом и осталим укућанима у вези са употребом уређаја који имају екран.

Договорена правила важе за све чланове породице који живе заједно – децу, баке, деке… и Вас!

  ГДЕ И КАДА НЕ КОРИСТИМО УРЕЂАЈЕ СА ЕКРАНОМ Родитељи јасно исказују своја очекивања и постављају границе  У квадратић уписати тачно или нетачно
Соба у којој се спава
Кухиња или трпезарија
  СИТУАЦИЈЕ У КОЈИМА НЕ КОРИСТИМО УРЕЂАЈЕ КОЈИ ИМАЈУ ЕКРАН Родитељи јасно исказују своја очекивања и постављају границе  
Док се возимо колима, осим ако се ради о неком дугом путовању.
За време породичних окупљања и других ситуација када су чланови породице заједно, нпр. разне прославе, пут до вртића или школе.
За време ручка и вечере.
Један сат пре спавања.
Када је дете у колицима или дубку. 
Када се прелази улица.
Када се ради домаћи задатак или други задатак за школу.
У школи (и дете и одрасли).
ЗАБАВА И ЗАЈЕДНИЧКО ВРЕМЕ Поставите границе и искажите јасна очекивања  
НЕ играј видео-игрице ако је то у супротности са породичним правилима, било код наше куће или код неког другог.
НЕ преузимај апликације, филмове, игрице без дозволе родитеља или питања да ли је то одговарајуће за твоје године.
НЕ посећујте интернет сајтове или видео-сајтове без одобрења.
Користи апликације или игрице у којима можеш нешто да направиш.
Ограничите гледање емисије са брзим променама слика или апликације са пуно звона и звиждука.
Користи видео-чет са рођацима и пријатељима.
Користи апликације за учење.
Бирај апликације које су креативне, образовне, промовишу здравље и бригу о другима (показати детету из којих категорија може да бира апликације).
Гледај емисије које одговарају твом узрасту и у којима можеш нешто да сазнаш.
Играј игрице, гледај емисије и друге садржаје у друштву са одраслима, разговарајте о њима.
  РАВНОТЕЖА ИЗМЕЂУ ВРЕМЕНА НА ИНТЕРЕНТУ И БЕЗ ЊЕГА Ако је дете млађег узраста, договорите се са њим да смањите време на интернету како бисте заједно могли да:  
Тражите књиге, идете у библиотеку.
Играте се напољу.
Играте се прерушавања и измишљања.
Играте се са пријатељима.
Играте се коцкама и пазлама.
Проводите време заједно.
Нешто друго што је детету интересантно и забавно.
  Ако је дете старијег узраста, договорите са дететом да смањите време на интернету како бисте заједно, или оно само, могли да се бавите:  
Читањем.
Дружењем са пријатељима.
Хобијима.
Игром напољу.
Игром разних игара на табли са другарима или Вама (нпр. „Човече, не љути се“, „Монопол“).
Прављењем нечега према избору и интересовањима.
Тимским спортом у оквиру неког клуба или да постане део фолклорне групе.
Нешто друго, према интересовањима детета.
  ПРИСТОЈНО ПОНАШАЊЕ Поставите границе и искажите јасна очекивања  
Док са неким разговарамо или током оброка, паметни телефон одложимо. Не гледамо у телефон, нити шаљемо поруке.
Ако хитно морамо да се јавимо, прво кажемо: „Извините“ саговорнику или особама са којима смо, па се онда јавимо.
Не стављамо телефон на сто током оброка. 
  ИНТЕРНЕТ ГРАЂАНИ Учите дете да треба да заштити себе и друге од непристојног и насилног понашања путем интернета и да треба да:  
Каже родитељима или неком другом одраслом коме верује када добија поруке или фотографије због којих се осећа нелагодно.
Никад не прослеђује нечију поруку или фотографију без сагласности те особе.
Се понаша пристојно и никога намерно не повређује на интернету. 
Каже родитељима или неком другом одраслом коме верује ако дете или неки његови/њени вршњаци, добијају поруке или фотографије које су са намером да малтретирају, понизе, у којима се прети или се према детету лоше поступа преко интернета.
  БЕЗБЕДНО ПОНАШАЊЕ Поставите границе и искажите јасна очекивања  
НЕ давати личне информације преко интернета.
НЕ делити своје фотографије путем интернета.
НЕ прихватати захтев за пријатељство, не четовати или играти интернет игрице са неким без дозволе родитеља.
Заједно са дететом прегледати подешавање приватности на свим сајтовима које користи дете.
У саобраћају не користити телефон, а дете учите да, док прелази улицу, гледа десно и лево и не користи телефон.

Преузето и модификовано, ИЗВОР.

Размотрите заједно са децом…

Интересујте се и разговарајте у присуству деце или директно са њима о следећим питањима:

  • Шта су и како чувамо наше личне податке када користимо интернет?
  • Какве фотографије постављамо о себи и другима и зашто је то важно? Када, ко и како може да поставља фотографије и видео-снимке на интернет?
  • Да ли они који користе имејл:

Имају јаке лозинке, на пример, велика слова, симболи, 10 знакова, итд?

Да ли нам треба породична адреса е-поште?

Да ли треба отварати линкове људи које не знамо?

Да ли сви имамо корисничка имена која не откривају наше пуно име?

  • О чему све водимо рачуна када преузимамо датотеке, игре или апликације?
  • Какве веб-странице су у реду за употребу, а какве треба избегавати и зашто?
  • Да ли и када користимо гласовне контроле или претраживања?
  • Зашто је нека онлајн игрица или апликација добра (разговор о коментарима и оценама које су добиле од корисника)?
  • Комуникацији и игрању онлајн игрица са људима које не познајемо?
  • Онлајн пријатељима и да ли можемо да им верујемо?
  • Како се понаша добар друг/другарица на интернету?
  • Са ким ћемо разговарати ако се осећамо непријатно због нечега што смо видели или чули на интернету, паметном телефону или уређају за играње?
  • Шта треба да се уради ако неко прими узнемирујући или насилну поруку?

Врх Стране

Избор теме: