Права детета су људска права

Tema:

Под којим условима дигитална технологија представља оруђе за учење?

Тема:

Под којим условима дигитална технологија представља оруђе за учење?

Дигитална технологија може да има улогу оруђа за учење уколико су испуњени следећи услови:

  • Дете је МЕНТАЛНО активно током коришћења технологије.    

Интерактивни уређаји попут таблета подстичу на активност више него традиционални медији, нпр. телевизија или штампана књига. Али, веома је важно запазити о којој врсти активности је реч у сваком конкретном случају! Кликтањем, превлачењем и спуштањем иконица на екрану мобилног уређаја, дете активира свој прст, али не нужно и свој мозак! Учење се дешава само онда када је дете ментално ангажовано, када га активности посредоване дигиталним уређајима подстичу да мисли, повезује нове информације са раније стеченим знањима, пореди, увиђа сличности и разлике итд. (Zosh et al., 2016).

  • Дете је УСМЕРЕНО НА ЗАДАТАК и НЕМА ОМЕТАЈУЋИХ ФАКТОРА  у дигиталном окружењу.

Шта све може да омета учење детета у дигиталном окружењу? Као прво, превелика количина информација (текст, сликовни, аудио и видео садржај) коју дете не може да обради, начин на који су информације изложене, различити звучни и визуелни сигнали, хиперлинкови (који могу да збуне и дезоријентишу дете), али и различити рекламни материјали који „искачу” на екрану[1] током различитих активности на интернету. Сама природа дигиталних медија је таква да садрже ометајуће факторе, међутим, када је реч о садржајима намењеним деци, они би требало да буду сведени на најмању могућу меру.

  • Садржај у дигиталном формату је СМИСЛЕН за дете.

Све што дете ради посредством дигиталних уређаја, садржаји са којима се сусреће, требало би да буде повезано са његовим свакодневним активностима, искуствима, интересовањима и примерено његовим развојним потребама.

  • Дигитална технологија подстиче СОЦИЈАЛНУ ИНТЕРАКЦИЈУ.

Иако креатори дигиталних алата чине све да их учине што једноставнијим, интуитивнијим и више прилагођеним за самостално коришћење у што ранијем узрасту, требало би имати на уму да бројна истраживања показују да социјална интеракција подржава и олакшава учење.

  • Дигитална технологија омогућава ИСТРАЖИВАЊЕ ДЕТЕТА ВОЂЕНО ОД СТРАНЕ ОДРАСЛЕ ОСОБЕ.

Током учења у дигиталном окружењу, дете би требало да има слободу да истражује, открива свет око себе, властита интересовања и начине учења, да се игра. Улога одраслих није да детету нуде готова решења, већ да му оставе простор за самостално истраживање. Резултати истраживања показују да је учење најефикасније управо онда када су дететове истраживачке активности вођене од стране искуснијих партнера, односно када је оно укључено у заједничку активност са одраслима.


[1] Требало би имати на уму да у оквиру свих веб-прегледача постоје алати за блокирање реклама, тзв. Аd Blockers.

Врх Стране

Избор теме: