Права детета су људска права

Превенција осипања ученика/ца из система образовања

Аутор: Срђан Влашкалић, Сомборски едукативни центар

ОСИПАЊЕ УЧЕНИКА ИЗ СИСТЕМА ОБРАЗОВАЊА (drop-out) подразумева особе које у току школске године напусте школу (образовање), тј. напусте школу пре стицања сведочанства о завршеном разреду, не наставе даље основно образовање ИЛИ по завршетку основне школе не наставе даље образовање у средњој школи. Особе које се не налазе у систему образовања и обука или које су напустиле школу пре стицања сведочанства/дипломе налазе се у потенцијалној опасности од друштвене искључености и сиромаштва, као и од смањене вероватноће да испуне свој потенцијал као пуноправни и активни грађани и актери на тржишту рада. Осипање ученика представља прекид школовања ученика пре добијања одговарајуће дипломе или сведочанства. Осипање ученика из образовног система доприноси раном напуштању школовања.

извор: Сомборски едукативни центар

Осипање ученика из система образовања је проблем са којим се данас суочавају многе државе света, међу којима је и Република Србија. Резултати истраживања су показали да су последице раног напуштања школе и осипања ученика из система образовања јасно видљиве у друштву и економији, ова тема умногоме привлачи пажњу истраживача и креатора образовних политика.[1]

Последице раног напуштања школе и осипања ученика из система видљиве су на[2]:

 •индивидуалном плану – несигуран и апатичан појединац коме је смањена могућност запошљавања и који живи од социјалне помоћи на друштвеним маргинама;

друштвеном плану – низак образовни ниво становништва, висока стопа незапослености на националном и локалном нивоу, велика издвајања из буџета за социјална давања, пораст преступничког понашања;

економском плану – слаб привредни напредак и раст економије.

Имајући у виду претходно наведено, а исто тако фокусирајући се на превенцију осишања ученика из система образовања наша организација још 2010. започела је програм Школа добре воље-волонтер/ка деци на услузи као јединствен програм подршке деци, родитељима и образовном систему у контексту пружања бесплатне подршке деци при савладавању школског градива. Програм „Школа добре воље – волонтер/ка деци на услузи“ спроводи се од 2010. године и представља јединствен волонтерски сервис у коме волонтери након успешно завршене обуке за рад са децом, пружају помоћ у учењу деци из осетљивих друштвених група. У програм су укључени с једне стране волонтери, а са друге, деца из осетљивих група (деца без родитељског старања, деца из социјално угрожених породица, ромска деца, самохрани родитељи, деца из хранитељских породица и остали којима је ово вид подршке је од великог значаја) и обезбеђује им услове за пружање директне помоћи деци, уз подстицање волонтеризма, алтруизма и социјалне инклузије. Кроз програм деца, корисници услуга, корисници бесплатних часова имају прилику да превазиђу потешкоће у савладавању наставног материјала, да квалитетно проведу слободно време, смање вероватноћу неуспеха у школи и секундарних последица које школски неуспех може донети. Са друге стране, програм пружа значајну подршку родитељима/старатељима у васпитању и образовању. У оквиру програма ангажована су два координатора који су спона између волонтера и корисника, а комуницирају са разредницима, наставницима, психолозима, социјалним радницима и другим релевантним стручњацима када се укаже потреба. Поред координатора волонтера, програм укључује велики број активиста и стручњака који имају богато знање из педагошких наука и искуство у раду са децом.

извор: Сомборски едукативни центар

Потреба за додатним радом код деце основношколског узраста и потреба волонтера за искуством у раду са децом чини пројекат Школа добре вољепрограмом који је преко потребан у Сомбору и околини. Он обухвата два дела: индивидуалне часове које држе волонтери, а уговарани посредством координаторки волонтера. Један волонтер држи часове најмање два пута недељно по  сат времена за школске предмете које су родитељи пријавили. Тренинзи за волонтере пружају младима вештине и знања потребна за рад (волонтерски менаџмент, ненасилна комуникација, заштита деце и младих, инклузија).. Са друге стране, пројектом су обухваћене и активности за квалитетно провођење слободног времена деце- креативне, едукативне и драмске радионице, вечери друштвених игара и сличне активности које доприносе социјализацији и развоју деце.

У овкиру Локалног акционог плана за децу Града Сомбора и истраживања које је за потребе истог спроведено 2021. године, а које је уклључивало испитаника који су деца, родитељи, струњаци за рад са децом, представнике/це институција, установа, локалне самоуправе и ширу локалну заједницу наводе се следећи циљеви и активности као потребни у заједници:

СПЕЦИФИЧНИ ЦИЉ 1.2.: Подршка ученицима који су у ризику од напуштања школовања, потребна активност: 1.2.1. Идентификовање ученика и фактора који узрокују ризик напуштања школовања, као и активност 1.2.2. Пружање саветодавне подршке породицама за ублажавање или отклањање узрока који изазивају ризик напуштања школовања;

СПЕЦИФИЧНИ ЦИЉ 1.6.: Унапредити пружање образовне подршке деци и родитељима из осетљивих група док се као потребна активност наводи: 1.6.1. Пружање бесплатне помоћи у учењу деци из осетљивих категорија.

Сама чињеница да су овакве активности део Локланог акционог плана говори о спремности заједнице да препозна, а затим и да се позабави питањима од значаја када је реч о превенцији осипања ученика/ца из система образовања што у многоме даје прилику и организацијама цивилног друштва попут наше да се бави овим темама, као и да буде део шире подршке систему образовања деце у Републици Србији.

извор: Сомборски едукативни центар

Сомборски едукативни центар подржан је у оквиру Програма доделе донација за акционе пројекте у области права детета. Овај вид подршке удружењима спроводи се у оквиру трогодишњег пројекта „Права детета су људска права“ кога спроводи Ужички центар за права детета уз подршку Европске уније.


[1] https://socijalnoukljucivanje.gov.rs/wp-content/uploads/2016/06/stop_napustanju_skole.pdf

[2] https://socijalnoukljucivanje.gov.rs/wp-content/uploads/2016/06/stop_napustanju_skole.pdf

Избор теме: