Аутор: Срђан Влашкалић, Сомборски едукативни центар
ОСИПАЊЕ УЧЕНИКА ИЗ СИСТЕМА ОБРАЗОВАЊА (drop-out) подразумева особе које у току школске године напусте школу (образовање), тј. напусте школу пре стицања сведочанства о завршеном разреду, не наставе даље основно образовање ИЛИ по завршетку основне школе не наставе даље образовање у средњој школи. Особе које се не налазе у систему образовања и обука или које су напустиле школу пре стицања сведочанства/дипломе налазе се у потенцијалној опасности од друштвене искључености и сиромаштва, као и од смањене вероватноће да испуне свој потенцијал као пуноправни и активни грађани и актери на тржишту рада. Осипање ученика представља прекид школовања ученика пре добијања одговарајуће дипломе или сведочанства. Осипање ученика из образовног система доприноси раном напуштању школовања.
Осипање ученика из система образовања је проблем са којим се данас суочавају многе државе света, међу којима је и Република Србија. Резултати истраживања су показали да су последице раног напуштања школе и осипања ученика из система образовања јасно видљиве у друштву и економији, ова тема умногоме привлачи пажњу истраживача и креатора образовних политика.[1]
Последице раног напуштања школе и осипања ученика из система видљиве су на[2]:
•индивидуалном плану – несигуран и апатичан појединац коме је смањена могућност запошљавања и који живи од социјалне помоћи на друштвеним маргинама;
•друштвеном плану – низак образовни ниво становништва, висока стопа незапослености на националном и локалном нивоу, велика издвајања из буџета за социјална давања, пораст преступничког понашања;
•економском плану – слаб привредни напредак и раст економије.
Имајући у виду претходно наведено, а исто тако фокусирајући се на превенцију осишања ученика из система образовања наша организација још 2010. започела је програм Школа добре воље-волонтер/ка деци на услузи као јединствен програм подршке деци, родитељима и образовном систему у контексту пружања бесплатне подршке деци при савладавању школског градива. Програм „Школа добре воље – волонтер/ка деци на услузи“ спроводи се од 2010. године и представља јединствен волонтерски сервис у коме волонтери након успешно завршене обуке за рад са децом, пружају помоћ у учењу деци из осетљивих друштвених група. У програм су укључени с једне стране волонтери, а са друге, деца из осетљивих група (деца без родитељског старања, деца из социјално угрожених породица, ромска деца, самохрани родитељи, деца из хранитељских породица и остали којима је ово вид подршке је од великог значаја) и обезбеђује им услове за пружање директне помоћи деци, уз подстицање волонтеризма, алтруизма и социјалне инклузије. Кроз програм деца, корисници услуга, корисници бесплатних часова имају прилику да превазиђу потешкоће у савладавању наставног материјала, да квалитетно проведу слободно време, смање вероватноћу неуспеха у школи и секундарних последица које школски неуспех може донети. Са друге стране, програм пружа значајну подршку родитељима/старатељима у васпитању и образовању. У оквиру програма ангажована су два координатора који су спона између волонтера и корисника, а комуницирају са разредницима, наставницима, психолозима, социјалним радницима и другим релевантним стручњацима када се укаже потреба. Поред координатора волонтера, програм укључује велики број активиста и стручњака који имају богато знање из педагошких наука и искуство у раду са децом.
Потреба за додатним радом код деце основношколског узраста и потреба волонтера за искуством у раду са децом чини пројекат Школа добре вољепрограмом који је преко потребан у Сомбору и околини. Он обухвата два дела: индивидуалне часове које држе волонтери, а уговарани посредством координаторки волонтера. Један волонтер држи часове најмање два пута недељно по сат времена за школске предмете које су родитељи пријавили. Тренинзи за волонтере пружају младима вештине и знања потребна за рад (волонтерски менаџмент, ненасилна комуникација, заштита деце и младих, инклузија).. Са друге стране, пројектом су обухваћене и активности за квалитетно провођење слободног времена деце- креативне, едукативне и драмске радионице, вечери друштвених игара и сличне активности које доприносе социјализацији и развоју деце.
У овкиру Локалног акционог плана за децу Града Сомбора и истраживања које је за потребе истог спроведено 2021. године, а које је уклључивало испитаника који су деца, родитељи, струњаци за рад са децом, представнике/це институција, установа, локалне самоуправе и ширу локалну заједницу наводе се следећи циљеви и активности као потребни у заједници:
СПЕЦИФИЧНИ ЦИЉ 1.2.: Подршка ученицима који су у ризику од напуштања школовања, потребна активност: 1.2.1. Идентификовање ученика и фактора који узрокују ризик напуштања школовања, као и активност 1.2.2. Пружање саветодавне подршке породицама за ублажавање или отклањање узрока који изазивају ризик напуштања школовања;
СПЕЦИФИЧНИ ЦИЉ 1.6.: Унапредити пружање образовне подршке деци и родитељима из осетљивих група док се као потребна активност наводи: 1.6.1. Пружање бесплатне помоћи у учењу деци из осетљивих категорија.
Сама чињеница да су овакве активности део Локланог акционог плана говори о спремности заједнице да препозна, а затим и да се позабави питањима од значаја када је реч о превенцији осипања ученика/ца из система образовања што у многоме даје прилику и организацијама цивилног друштва попут наше да се бави овим темама, као и да буде део шире подршке систему образовања деце у Републици Србији.
Сомборски едукативни центар подржан је у оквиру Програма доделе донација за акционе пројекте у области права детета. Овај вид подршке удружењима спроводи се у оквиру трогодишњег пројекта „Права детета су људска права“ кога спроводи Ужички центар за права детета уз подршку Европске уније.
[1] https://socijalnoukljucivanje.gov.rs/wp-content/uploads/2016/06/stop_napustanju_skole.pdf
[2] https://socijalnoukljucivanje.gov.rs/wp-content/uploads/2016/06/stop_napustanju_skole.pdf