Удружење Бази Мили у оквиру иницијативе „ПЕДАГОШКИ АСИСТЕНТ за децу са сметњама у развоју-ново обавезно занимање у инклузивној школи“ која је подржана у оквиру пројекта „Права детета су људска права“ подржаног од Делегације Европске уније, а који спроводи Ужички центар за права детета, реализовало је фокус групу са запосленима у ОШ „Миле Дубљевић” из Лајковца.
„Проблем чијем решењу желимо да допринесемо кроз овај пројекат који тренутно радимо је изостанак пуне и адекватне подршке ученицима са сметњама у развоју у редовним школама, али и изостанак адекватне подршке наставном кадру, родитељима и деци типичног развоја у истим. Кроз разговор у фокус групи желели смо да сазнамо став и мишљење запослених у редовној школи о значају подршке дефектолога у превазилажењу изазова које рад са ученицима који имају потребу за додатном подршком носи, као и примере из праксе у раду са децом са сметњама у развоју”, објашњава Председница удружења Бази Мили из Лајковца, Милица Николић.
Законом о спречавању дискриминације особа са инвалидитетом између осталог, предвиђена је забрана дискриминације због инвалидитета на свим нивоима васпитања и образовања (члан 18). Инклузивно образовање наглашава једнако право на образовање, без дискриминације и сегрегације, за сву децу, ученике и одрасле. Дете са сметњама у развоју и инвалидитетом има право на образовање и васпитање које уважава његове образовне и васпитне потребе у систему образовања и васпитања, уз појединачну односно групну додатну подршку у настави и учењу. Деца са сметњама у развоју и инвалидитетом, у Србији, не добијају пуну, одговарајућу, адекватну (а често и никакву) подршку у систему редовног образовања чиме се крши Конвенција о правима детета и чиме је ова група деце дискриминисана и константно у повећаном ризику од сегрегације.
„Пројектом Педагошки асистент за децу са сметњама у развоју- обавезно занимање у инклузивној школи желимо да истакнемо и акцентујемо овај проблем и заговарамо предлоге решења како би дошло до промене у систему образовања,конкретно да заговарамо да педагошки асистенти буду саставни део сваке школе/стално запослени у просвети, као неизоставна подршка за децу са сметњама у развоју и запослене у школи”, истиче Николић.
„Једно од питања на фокус групи реализованој са запосленима у ОШ ”Миле Дубљевић” из Лајковца било је и то како су се наставници сналазили без подршке дефектолога-педагошког асистента у школи и како и где су долазили до информација како приступити детету, родитељу, затим, да ли су били на семинарима, консултовали колеге, како су се суочили са дететом, како је тај сусрет (или први месец рада) изгледао?