Ауторка текста:
Радунка Лазић, дипл. инж., активиста, лобиста, организатор наставе гимназије „Стефан Немања” у Београду
Diabetes mellitus је хронична метаболичка болест коју карактерише континуирано повишене вредности глукозе у крви и једно је од најчешћих обољења са тенденцијом даљег пораста учесталости, оштећује мале крвне судове бубрега, срца, очију, нервног система и капиларне мреже на периферији. Дијабетес типа 1 најчешћи је облик дијабетеса код деце, инсулин завистан облик болести, који је заступљен чак код 90-95% деце. Најчешће се дијагностикује у пубертету и предшколском узрасту, мада се све чешће дијагностикује и код сасвим малих беба. Дијабетес мелитус тип 2 је заступљен код преко 95% оболелих, често почиње споро и неприметно, слабонапредујући је тип болести који се може контролисати уз корекцију исхране и физичком активношћу, у почетним фазама болести. Некада је почетак дијабетеса типа 2 везивано за каснији животни период, али се то правило последњих година мења.
Компликације дијабетеса могу бити акутне и хроничне. Акутне компликације су метаболички поремећаји узроковани екстремно ниским (хипогликемија) или високим (хипергликемија) вредностима глукозе у крви, захтевају брз и одговарајући одговор.
Дијабетес је једно од три обољења са најбржим растом броја оболелих у свету. Европа има највећу учесталост дијабетеса типа 1 код деце и адолесцената дијагностикован је код 295.000 случајева. Код деце у Србији дијабетес типа 1 се дијагностикује годишње код 250 малишана. „У нашој земљи 35,7% деце са новооткривеним ДМ1 долази у стању кетоацидозе, од којих је 48% у узрасту до 5 година и 25% у узрасту 5 – 11 и 27% 11 – 19 година (Станковић и сарадници, рад публикован у ЈПЕМ 2020). Ова деца се примају у одељења интензивне неге као веома тешки и животно угрожени болесници.“
Имајући у виду чињеницу да је право на здравље једно од основних права детета и да остваривање овог права мора бити омогућено и током боравка детета у школи, приступило се изради Протокола о поступању у школама са ученицима оболелим од дијабетеса, који је донет у сарадњи Минисарства здравља, Министарства туризма и омладине и Министарства просвете Републике Србије и Републичке стручне комисије за превенцију и контролу шећерне болести. Протокол је постављен на сајту Министарства просвете 14.06.2023. године и односи се на поступање са ученицима оболелим од дијабетеса у установама основног и средњег образовања.
Први ниво деловања по Протоколу где је предвиђено да родитељ/други законски заступници ученика са дијабетесом дају потпуне информације о здравственом стању свог детета разредном старешини/стручним сарадницима школе. Такође, педијатар из надлежног дома здравља основаног за територије где се налази школа треба да обавести стручног сарадника школе.
Други ниво деловања према Протоколу – учествују сви запослени у школи. Према процедури потребно је: обезбедити да сви запослени у школи знају шта треба радити у хитној ситуацији; да минимум две особе из реда запослених буду обучени да воде бригу о ученику како би током реализације наставе била бар једна компетентна особа;
Поступци у случају акутних компликација је трећи ниво деловања према Протоколу и подразумева да запослени у школи знају да препознају симптоме, знају како да поступе и контактирају особу у школи која је обучена за бригу о детету са дијабетесом и родитеља.
Протоколом се не дефинише потреба коришћења мобилног телефона, а у циљу сигнализирања пада и пораста шећера као и редовног очитавања глукозе. Недозвољавањем коришћења истог током наставе/испита деца и млади се доводе у стање високог ризика.
Према истраживању спроведеном за студију, највише испитаника доживело је искуства дискриминације, у основној школи, на послу или у некој другој институцији, више о подацима истраживања, али и о механизмима за пружање отпора стигми, можете наћи у књизи “Ми и други” – Борба против дискриминације и других облика стигме код дијабетеса (2021).
Остаје непознаница како и поред постојећег Протокол који би требало да обезбеди сигурност деце у образовном систему немамо, тачније нисмо добили, повратне информације ни после годину дана од доношења истог у којим школама су уписана деца са дијабетесом, колики је број деце са дијабетесом, да ли су запослени упознати са садржином Протокола, да ли знају шта треба и како поступити у хитним случајевима, ко су и (где је видно истакнуто) у свакој установи из реда запослених обучени да воде бригу о ученику са дијабетесом током реализације наставе, да ли су директори образовних установа додатно упознати са садржајем и обавезама које проистичу из Протокола, да ли су директори образовних установама упознати са чињеницом да ученици морају имати доступне мобилне телефоне током наставе са сензоре за праћење нивоа глукозе који су путем апликација повезани самобилним, да ли су додатно информисали директоре васпитно образовних установа о правима деце са дијабетесом.
Закључак: На захтев приступу информација од јавног значаја нису достављени тражени подаци ресорног министарства, већ сам упућена да се лично обратим конкретним установама образовања и васпитања, јер они нису вршили обуке па не поседују информације ко су особе у установама које могу помоћи деци са дијабетесом и немају сазнања да ли се Протокол примењује у смислу обезбеђења услова током боравка деце са дијабетесом у установама, нису исказали вољу за провером у протеком периоду од постављања истог на сајт. Такође, због занемаривања примене Протокола упућена сам да се обратим инспекцији која врши надзор над применом закона и других прописа. Једном речју стиче се утисак да је Протокол на сајту Министарства просвете постављен про форме, јер су европски токови усмерени на раним скрининзима и остваривању квалитетног живота деце и младих са дијабетесом, без вољног момента да се спроведе у пракси. Одговор на питање да ли су до сада вршене измене и допуне Протокола нисам добила, али је евидентно да до истих мора доћи, уз јасно дефинисан мониторинг који ће бити сталан и под надзором његове примене и бржим протоком повратних информација са терена како би се правовремено кориговали пропусти, а све у најбољем интересу деце и младих.
Видео едукације о дијабетесу можете погледати ОВДЕ.
Можете прочитати више о овој теми на нашој платформи у посебном одељку ПРАВА ДЕТЕТА – ТЕМЕ.