Права детета су људска права

Саопштење поводом обуставе рада у школама: у односу на право детета на образовање

Као представници организација које су посвећене правима детета изражавамо забринутост због учесталих претњи наставницима и ученицима да ће се употребити репресивне мере због обуставе наставе. Такође изражавамо забринутост због неутемељених тврдњи да је учешће ученика и наставника у обуставама наставе нарушавање права детета на образовање.

У одговору на дилеме и питања које јавност поставља, а имајући у виду Конвенцију УН о правима детета и домаће законе, истичемо да:

  • Право детета на мирно окупљање не угрожава права у вези са образовањем. 
  • Детету није потребна сагласност нити заступник у мирном окупљању и изражавању мишљења.

Образовање је средство али и предуслов за уживање свих лјудских права. Ниво и врста образовања утичу на поболјшање живота, као и на развој целог друштва. Стога се често говори не само о праву на образовање већ о правима у вези са образовањем или правима из образовањаДакле, право на образовање није само право да се сваког радног дана одржи одређен број часова, већ да се образовањем и васпитањем остварују циљеви који су врло широко постављени, а могу да се реализују кроз различите активности, уз сарадњу са родитељима, ученицима, наставницима и локалном заједницом. То је оно што се управо догађа у школама широм Србије – оне манифестују елементе школе као добре заједнице што је свакако приоритетни циљ нашег образовног система.

У складу са тим, мислимо да је важно да подсетимо на циљеве образовања и васпитања онако како су постављени у Закону о основама система образовања и васпитања:

1) обезбеђивање добробити и подршка целовитом развоју детета, ученика и одраслог;

2) обезбеђивање подстицајног и безбедног окружења за целовити развој детета, ученика и одраслог, развијање ненасилног понашања и успостављање нулте толеранције према насиљу;

7) развијање компетенција за сналажење и активно учешће у савременом друштву које се мења;

8) пун интелектуални, емоционални, социјални, морални и физички развој сваког детета, ученика и одраслог, у складу са његовим узрастом, развојним потребама и интересовањима;

12) развијање позитивних људских вредности;

13) развијање осећања солидарности, разумевања и конструктивне сарадње са другима и неговање другарства и пријатељства;

14) развијање компетенција за разумевање и поштовање права детета, људских права, грађанских слобода и способности за живот у демократски уређеном и праведном друштву.

Имајући на уму ове циљеве, верујемо да ће свако од нас увек подржати дијалог, ненасиље, нулту толеранцију на насиље, претње и репресију и подржати развијање позитивних и људских вредности код деце, развијање осећања солидарности, разумевања, емпатије и развијање компетенција за разумевање и поштовање права детета, људских права, грађанских слобода и способност за живот у демократски уређеном и праведном друштву.

Подржавамо просветне раднике који су посвећени свом позиву и савесно раде свој посао. Постојеће претње управо не доприносе остваривању права на образовање и права у вези са образовањем деце, чиме додатно повећавајући тензије у друштву и нарушавају равнотежу у том битном четвороуглу: дете, наставник, родитељ, заједница.

Наставници, као кључни носиоци образовног процеса, имају централну улогу дефинисану и Законом о основама система васпитања и образовања, не само у преношењу знања већ и у оснаживању деце да развију критичко размишљање, емпатију и животне вештине потребне за будућност. Својим примером и ангажовањем, наставници пружају деци и важну лекцију о демократским процесима, показујући им како се мирним залагањем за права и вредности гради и јача демократско окружење.

Њихова посвећеност стварању школског окружења које подржава развој сваког детета, као и њихов допринос изградњи инклузивног и праведног образовног система, кључни су за друштво које негује мир, толеранцију и демократске вредности

У времену бројних изазова, наставници остају стуб образовања, чинећи својим примером разлику у животима деце и подсећајући све на значај заједничког залагања за боље друштво.

Њихова посвећеност неопходна је за изградњу образовног система прилагођеног детету, који не само да одговара на друштвене потребе, већ и негује друштвене вредности попут правичности, једнакости, мира, толеранције и развоја демократског друштва.

Организације потписнице:

  1. УГ КОКОРО-БОР
  2. Центар за производњу знања и вештина
  3. Центар за права детета
  4. Окулар
  5. Инкузивни развојни круг за децу и младе Мој начин
  6. УГ NEXUS – Врање
  7. Ужички центар за права детета
  8. Коњички клуб Аранђеловац
  9. Вега омладински центар
  10. Група МАШТА, Пријепоље
  11. Удружење за помоћ особама са аутизмом Бази Мили, Лајковац
  12. KidHub, Београд
  13. StartHub
  14. Пријатељи деце Србије
  15. Дечији центар Зајечар
  16. Друштво за развој креативности
  17. Академска инклузивна асоцијација
  18. ЦЕПОРА – Центар за позитиван развој деце и омладине
  19. Центар локалне демократије ЛДА
  20. Удружење грађана „Златиборски круг“
  21. Центар за креативни развој – Књажевац
  22. Удружење грађана Либеро
  23. УГ Аутизам Ваљево
  24. Пријатељи деце Инђије
  25. Група за децу и младе „Индиго“
  26. Центар за интеграцију младих
  27. Praxis
  28. ЦИП-Центар за интерактивну педагогију
  29. МДРИ-С
  30. XY Спектрум
  31. Центар за подршку раном развоју и породичним односима ХАРМОНИЈА
  32. УГ Родитељ
  33. Центар ГРиГ
  34. Пријатељи деце општине Пожаревац
  35. Образовање плус
  36. Базаарт, репрезентативно удружење у култури
  37. Центар за креативни и одрживи развој Мистурафина
  38. УГ Родитељ Сомбор
  39. ПИН Мрежа психосоцијалних иновација
  40. Форум Цивилне Акције ФОРЦА
  41. Удружење Позитив
  42. НВО Омладински Форум за Едукацију Рома Бујановац
  43. Удружење за подстицање дечијег развја „Велики мали свет“
  44. Music Art Project

Вест преузета са сајта МОДС-а. 

Избор теме: