Као представници организација које су посвећене правима детета изражавамо забринутост због учесталих претњи наставницима и ученицима да ће се употребити репресивне мере због обуставе наставе. Такође изражавамо забринутост због неутемељених тврдњи да је учешће ученика и наставника у обуставама наставе нарушавање права детета на образовање.
У одговору на дилеме и питања које јавност поставља, а имајући у виду Конвенцију УН о правима детета и домаће законе, истичемо да:
- Право детета на мирно окупљање не угрожава права у вези са образовањем.
- Детету није потребна сагласност нити заступник у мирном окупљању и изражавању мишљења.
Образовање је средство али и предуслов за уживање свих лјудских права. Ниво и врста образовања утичу на поболјшање живота, као и на развој целог друштва. Стога се често говори не само о праву на образовање већ о правима у вези са образовањем или правима из образовања. Дакле, право на образовање није само право да се сваког радног дана одржи одређен број часова, већ да се образовањем и васпитањем остварују циљеви који су врло широко постављени, а могу да се реализују кроз различите активности, уз сарадњу са родитељима, ученицима, наставницима и локалном заједницом. То је оно што се управо догађа у школама широм Србије – оне манифестују елементе школе као добре заједнице што је свакако приоритетни циљ нашег образовног система.
У складу са тим, мислимо да је важно да подсетимо на циљеве образовања и васпитања онако како су постављени у Закону о основама система образовања и васпитања:
1) обезбеђивање добробити и подршка целовитом развоју детета, ученика и одраслог;
2) обезбеђивање подстицајног и безбедног окружења за целовити развој детета, ученика и одраслог, развијање ненасилног понашања и успостављање нулте толеранције према насиљу;
7) развијање компетенција за сналажење и активно учешће у савременом друштву које се мења;
8) пун интелектуални, емоционални, социјални, морални и физички развој сваког детета, ученика и одраслог, у складу са његовим узрастом, развојним потребама и интересовањима;
12) развијање позитивних људских вредности;
13) развијање осећања солидарности, разумевања и конструктивне сарадње са другима и неговање другарства и пријатељства;
14) развијање компетенција за разумевање и поштовање права детета, људских права, грађанских слобода и способности за живот у демократски уређеном и праведном друштву.
Имајући на уму ове циљеве, верујемо да ће свако од нас увек подржати дијалог, ненасиље, нулту толеранцију на насиље, претње и репресију и подржати развијање позитивних и људских вредности код деце, развијање осећања солидарности, разумевања, емпатије и развијање компетенција за разумевање и поштовање права детета, људских права, грађанских слобода и способност за живот у демократски уређеном и праведном друштву.
Подржавамо просветне раднике који су посвећени свом позиву и савесно раде свој посао. Постојеће претње управо не доприносе остваривању права на образовање и права у вези са образовањем деце, чиме додатно повећавајући тензије у друштву и нарушавају равнотежу у том битном четвороуглу: дете, наставник, родитељ, заједница.
Наставници, као кључни носиоци образовног процеса, имају централну улогу дефинисану и Законом о основама система васпитања и образовања, не само у преношењу знања већ и у оснаживању деце да развију критичко размишљање, емпатију и животне вештине потребне за будућност. Својим примером и ангажовањем, наставници пружају деци и важну лекцију о демократским процесима, показујући им како се мирним залагањем за права и вредности гради и јача демократско окружење.
Њихова посвећеност стварању школског окружења које подржава развој сваког детета, као и њихов допринос изградњи инклузивног и праведног образовног система, кључни су за друштво које негује мир, толеранцију и демократске вредности
У времену бројних изазова, наставници остају стуб образовања, чинећи својим примером разлику у животима деце и подсећајући све на значај заједничког залагања за боље друштво.
Њихова посвећеност неопходна је за изградњу образовног система прилагођеног детету, који не само да одговара на друштвене потребе, већ и негује друштвене вредности попут правичности, једнакости, мира, толеранције и развоја демократског друштва.
Организације потписнице:
- УГ КОКОРО-БОР
- Центар за производњу знања и вештина
- Центар за права детета
- Окулар
- Инкузивни развојни круг за децу и младе Мој начин
- УГ NEXUS – Врање
- Ужички центар за права детета
- Коњички клуб Аранђеловац
- Вега омладински центар
- Група МАШТА, Пријепоље
- Удружење за помоћ особама са аутизмом Бази Мили, Лајковац
- KidHub, Београд
- StartHub
- Пријатељи деце Србије
- Дечији центар Зајечар
- Друштво за развој креативности
- Академска инклузивна асоцијација
- ЦЕПОРА – Центар за позитиван развој деце и омладине
- Центар локалне демократије ЛДА
- Удружење грађана „Златиборски круг“
- Центар за креативни развој – Књажевац
- Удружење грађана Либеро
- УГ Аутизам Ваљево
- Пријатељи деце Инђије
- Група за децу и младе „Индиго“
- Центар за интеграцију младих
- Praxis
- ЦИП-Центар за интерактивну педагогију
- МДРИ-С
- XY Спектрум
- Центар за подршку раном развоју и породичним односима ХАРМОНИЈА
- УГ Родитељ
- Центар ГРиГ
- Пријатељи деце општине Пожаревац
- Образовање плус
- Базаарт, репрезентативно удружење у култури
- Центар за креативни и одрживи развој Мистурафина
- УГ Родитељ Сомбор
- ПИН Мрежа психосоцијалних иновација
- Форум Цивилне Акције ФОРЦА
- Удружење Позитив
- НВО Омладински Форум за Едукацију Рома Бујановац
- Удружење за подстицање дечијег развја „Велики мали свет“
- Music Art Project
Вест преузета са сајта МОДС-а.