Београд, 23. октобар 2024. – На конференцији за медије у организацији удружења „Бази Мили“, родитељи деце са сметњама у развоју и наставници указали су на проблем недостатка педагошких асистената у редовним основним школама у Србији, 15 година након увођења инклузивног образовања.
Зашто педагошких асистената и даље нема у школама?
Милица Николић, председница удружења „Бази Мили“ и мајка четрнаестогодишњег Лазара, дечака са аутизмом који похађа ОШ „Миле Дубљевић“ у Лајковцу, истакла је да упркос законским обавезама ниједна школа у Србији нема запосленог педагошког асистента који би пружао свакодневну подршку деци са сметњама у развоју и наставницима.
Она је похвалила напоре школе у Лајковцу, која је захваљујући иницијативи родитеља и школе ангажовала дефектолога-олигофренолога на месту педагошког асистента. „Овај пример показује да уз добру вољу и сарадњу можемо постићи промене, али системско решење је неопходно,“ нагласила је Николић. Директорка школе Биљана Жујовић истакла је да олигофренолог, ангажована за подршку деци са сметњама у развоју и наставницима, значајно доприноси побољшању атмосфере у школи. Њен рад је већ дао видљиве резултате, који су позитивно утицали на ученике, колектив и целокупно окружење школе.
Мр Данијела Вуковић, педагошкиња и једна од експерткиња укључених у увођење инклузивног образовања, а уједно и особа са инвалидитетом, нагласила је да због недостатка адекватне подршке у пракси деца са сметњама у развоју трпе повећан ризик од дискриминације, па чак и од сегрегације.
У име Министарства просвете, др Стеван Несторов из Сектора за превенцију и заштиту од насиља и инклузију осетљивих група у образовању, је истакао да је 2023. године поднета иницијатива за увођење занимања педагошки асистент у званични каталог занимања, и да се чека одлука Владе.
Резултати истраживања и позив за измену прописа
На конференцији су представљени резултати истраживања удружења „Бази Мили“, које показује да 100% испитаника/наставника сматра да су педагошки асистенти неопходни у редовним школама. Удружење је најавило кампању за измену члана 18 Правилника о критеријумима и стандардима за финансирање установе која обавља делатност основног образовања и васпитања, како би се створили услови за запошљавање педагошких асистената за децу са сметњама у развоју.
Детаљније о самом догађају можете пронаћи на сајту Медија Центра Београд, где постоји и снимак конференције.
Ова иницијатива је део ширег пројекта „Педагошки асистент за децу са сметњама у развоју – обавезно занимање у инклузивној школи“, који се реализује у сарадњи са Ужичким центром за права детета и уз финансијску подршку Европске уније.